Interview met Halima
“’Voor mij is een leerling pas echt geslaagd als hij hier niet alleen theoretische kennis opdoet, maar ook levenslessen meekrijgt”
Halima geeft Nederlands op de osg Hugo de Groot. In dit artikel vertelt zij wat ‘de Hugo’ volgens haar voor school is en hoe zij haar rol als docent ziet.
Elke dag betreed ik de Hugo de Groot binnen met een glimlach op mijn gezicht en verlaat ik hem met een nog grotere glimlach. Het fijne contact met zowel de leerlingen als collega’s geeft me veel plezier in het samenwerken en lesgeven. Het zit ‘m voor mij in de voldoening en onderlinge band, de dankbaarheid van de leerlingen en de prestatie die je ook ziet na een aantal jaar. Ik ben heel even op een andere school gaan werken en toen realiseerde ik me hoeveel ik hou van deze school. Toen was ik snel weer terug!
Onze leerlingen komen uit Rotterdam Zuid en zijn allemaal heel verschillend, maar daar houd ik juist van. Sommigen hebben een beetje extra aandacht nodig. Ze hebben het thuis niet altijd even makkelijk, al geldt dat uiteraard niet voor iedereen. Het is heel mooi dat je als docent een bijdrage mag leveren aan hun toekomst. Dat geeft voldoening. Ik koos voor dit beroep omdat ik een bijdrage wilde leveren aan de maatschappij. Dat is hier elke dag heel zichtbaar, niet pas wanneer een leerling zijn diploma ontvangt.
Ik hoor wel eens van oud- leerlingen dat ze hier een prettige periode hebben gehad. Dat ze zich gezien en gehoord voelden en de ondersteuning kregen die zij nodig hadden. Dat typeert de Hugo. Een meisje is me in het bijzonder bijgebleven. Ze zei tegen me: “Mevrouw, ik ben heel blij dat u er was in die tijd dat ik het thuis niet prettig had”. Dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.
Voor mij is een leerling pas echt geslaagd als hij hier niet alleen theoretische kennis opdoet, maar ook levenslessen meekrijgt. Daar zet ik me extra voor in: naast Nederlands besteed ik ook aandacht aan normen, waarden en ethiek. Daar sta ik bij stil in mijn lessen. Ik denk dat je als docent een heel belangrijke rol speelt in het leven van je leerlingen. Natuurlijk probeer je hen je vak bij te brengen, maar uiteindelijk help je hen ook zichzelf te leren kennen en hun talenten te ontdekken. Daar doe ik het voor: voor de leerlingen en hún toekomst.